fbpx

Merkbeleving ontstaat alleen als je voor je merk zorgt: De casus alfa romeo

In ons dagelijks werk adviseren wij ondernemers over het presenteren van hun bedrijf, het vertellen van hun verhaal. Daarin gebruiken we termen als merkidentiteit, imago en merkbeleving. Voor ons spek voor ons bek, maar voor jou wellicht hocus pocus. Onze specialismen zijn immers niet de jouwe. Wat houden al die marketingtermen nu eigenlijk in? Ik ga er een paar uitlichten aan de hand een merk waar ik een zwak voor heb: Alfa Romeo.

Ben ik een rechtgeaarde Alfist, zoals liefhebbers van Alfa Romeo genoemd worden? Nee, dat denk ik niet. Ik heb in mijn leven slechts één Alfa Romeo gereden en om een echte Alfist te zijn en de merkbeleving in je DNA verankerd te hebben, moet je er minstens vier gehad hebben vind ik. Mijn Alfa was wel by far de beste en fijnste auto die ik ooit gereden heb. Het vooroordeel dat elke Alfa om de haverklap kapot gaat herken ik persoonlijk helemaal niet. In een tijd dat ik financieel echt op zwart zaad zat en onderhoud simpelweg niet kon betalen, bracht mijn 156 stationwagon me overal heen waar ik moest zijn, al liep ‘ie op zijn tandvlees. Op het eind afscheid nemen deed me best pijn.

Het begin van een liefde

Het zaadje om voor die auto te kiezen werd een paar jaar eerder gelegd. Mijn toenmalige werkgever sponsorde een raceteam in het wereldkampioenschap voor toerwagens, het WTCC, zeg maar de Formule 1 voor auto’s met een dak. In mijn functie als PR, Marketing en Mediamanager was ik vrijwel elk raceweekend op een circuit ergens in Europa te vinden met gasten en genodigden. Een prachtige tijd en heel bijzondere ervaring voor een 26-jarige. Wij sponsorden een Italiaans team met een Nederlandse coureur aan boord, dat reed met Alfa Romeo. Daar is mijn liefde voor Alfa geboren en die is tot de dag van vandaag niet verdwenen. 

Het merk Alfa Romeo straalt sportiviteit uit. Alle Alfa’s zijn in de basis sportwagens. De auto’s hebben een sportief hart en zijn daarom nooit de zuinigste wagens in hun klasse. Motoren klinken als motoren met een fraai geluid, de auto’s zijn qua design tiptop Italiaans afgewerkt met veel oog voor detail en elegante vormen. Alfa Romeo wordt beleefd als temperamentvol en elegant.

Merkidentiteit

Alfa Romeo stelt deze waarden ook centraal in de merkidentiteit. Het wil pure auto’s maken. Soepele, snelle motoren gecombineerd met Italiaans design en technische innovatie. Bij Alfa hecht men waarde aan ontwikkeling. Een flink aantal innovaties van Alfa zijn inmiddels gangbaar geworden in de auto-industrie. Denk hierbij onder andere aan de dubbele ontsteking in de verbrandingsmotor (twin spark).

Toch is het merk een aantal jaren de weg kwijt geweest. Toen FIAT de regie overnam in de Alfa-fabrieken is het echte Alfa-hart een tijdje uit de modellen geweest. Dat vertaalde zich in verkoopresultaten. Liefhebbers van het merk haakten af, kozen voor Duitse degelijkheid. Diehard Alfisten bleven het merk trouw, maar moesten op feestjes uit gaan leggen dat Alfa geen vergane glorie was. De auto’s verdwenen uit de autosport. Er is een serieuze reddingsoperatie voor nodig geweest om Alfa overeind te houden. Het merk moest een manier vinden om de liefhebber van sportieve, comfortabele auto’s opnieuw te raken.

Opnieuw tot leven

Die manier werd gevonden in het opnieuw tot leven brengen van een Alfa-klassieker: de Giulia. De oude Giulia is een historisch succesnummer voor Alfa dat voor zijn tijd, de jaren ’60 en ’70, bijzonder vooruitstrevend was. De Giulia verscheen in meerdere varianten gedurende zijn cyclus, onder andere als Spider-variant, waar Alfa later een eigen model van maakte. Door terug te grijpen naar het verleden, sprak Alfa mensen aan op emotie, op passie. Dat maakte dat mensen al open stonden voor de nieuwe Giulia nog voordat het model gepresenteerd werd.

,,De Italianen hebben qua branding alles goed gedaan met de Giulia”

Wat Alfa Romeo daarnaast perfect gedaan heeft is de introductie van het model. Als eerste werd een bizar snelle variant gepresenteerd: De Giulia Quadrifoglio (klavertje vier, je snapt waarom). Een absolute eyecatcher. Pas daarna werden normalere modellen gepresenteerd waarin je ook je kinderen naar school durft te brengen. Dat werd dan weer ondersteund door de veiligheidsscore van 98% die deze auto scoorde in de crashtest NCAP. De Giulia werd overall beoordeeld met vijf sterren voor veiligheid.

De Italianen hebben qua branding alles goed gedaan met de Giulia. Met introductie van de nieuwe Giulia en de Stelvio (SUV variant) is Alfa terug van weggeweest. Dat merk je ook aan de marketingcommunicatie van het bedrijf. Alfa Romeo is in Duitsland recentelijk sponsor geweest van Bundesligaclub Eintracht Frankfurt, in Nederland rijdt de PSV-selectie in Giulia’s en Stelvio’s en als klap de vuurpijl is het merk in 2018 teruggekeerd in de Formule 1. Kortom: Alfa is sportief, Alfa is mannelijk. Alfa leeft en wordt beleefd. De merkliefde is in een klap terug en het is weer helemaal hip om in een Alfa Romeo te rijden. Door alle moderne technieken is zelfs het beeld van om ieder wissewasje kapotgaande Alfa’s naar de achtergrond aan het verdwijnen. Alfa Romeo heeft een merkbeleving om je vingers bij af te likken.

Jouw merk wordt ook beleefd

Merkidentiteit en merkbeleving zijn overigens geen waarden die zijn voorbehouden aan de Alfa Romeo’s van deze wereld. Wij als PuntenCo hebben ook een merkidentiteit. Wij hebben naast een vlotte huisstijl gekozen voor een informele aanspreekvorm en moderne communicatie. Op die manier streven wij na om als relevant en deskundig beleefd te worden. Jouw merk wordt ook beleefd. Weet je hoe? En strookt dit met wat je uit wilt stalen? Wij helpen je graag met het beantwoorden van deze vragen.

Hans

 

PuntenCo branding | marketing

Einsteinweg 7

6662 PW ELST

info@puntenco.nl

024-2122047

 

© .enCo 2020