fbpx

DE BESTE OPLOSSING VOOR JE BEDRIJF IS VAAK NIET DE OPTIMALE OPLOSSING

Branding definieert het verhaal van je bedrijf. Als ondernemer ben je altijd bezig met de ontwikkeling van je bedrijf. Hoe groei je verder? Wat is de volgende stap? Hoe ga je om met groeipijnen? Relevante vragen. Je denkt vooruit. Terecht. Stilstand is immers achteruitgang.

In welke fase je onderneming zich ook bevindt, je bent in ontwikkeling. Je zoekt altijd naar het volgende beste idee voor je bedrijf. In de zoektocht naar die ideeën kom je vaak in aanraking met marketing. Marketing is immers het continue proces tussen bedrijf, product of dienst en markt. De manier waarop jij je klanten aanspreekt en werft.

Maar vraag je je in je zoektocht naar meer en beter ook weleens af hoe je bedrijf bij je klanten overkomt? Hoe een klant zich aangesproken voelt in jouw verkoopproces? Is de klant een gesprekspartner of iemand tegen wie gesproken wordt? Voldoe je aan de verwachtingen die een klant heeft? 

Branding

Branding is een marketingstrategie om een voorkeurspositie voor een bedrijf te creëren. Dit doe je door het merk te laden, een emotie of associatie er aan te koppelen. Dat begint bij de kleur en vorm van het logo en de kleurstelling op de website, maar het betreft ook de manier waarop je medewerkers ontevreden klanten te woord staan en hoe je de communicatie voortzet nadat de klant je product of dienst gekocht heeft.

Alle keuzes die je in branding maakt hebben invloed op je groeistrategie. Jezelf positioneren bepaalt bijvoorbeeld de mate waarin je gebruik kunt maken van technische ontwikkelingen die zich aandienen. Je moet immers geen dingen gaan doen omdat het kan, maar het moet bij je merk(beleving) en je klanten passen. Daarom is de best mogelijke voor je bedrijf vaak niet de optimaal mogelijke oplossing.

Moderne communicatiemiddelen

Klein voorbeeldje. Er was een bedrijf dat het voor de verkoop van hun producten vooral moest hebben van de telefoon. Om mee te gaan met de tijd gingen zij moderne communicatiemiddelen zoals Facebook Messenger en WhatsApp gebruiken. Klanten moesten hen snel en modern kunnen bereiken was de gedachte. Op zich geen slechte gedachte ware het niet dat de medewerkers op de verkoopafdeling onbekend waren met dit soort communicatiemiddelen. Ze konden zich maar moeilijk tot het communiceren via tekst zetten. Berichtjes bleven ongelezen, apps werden laat of niet beantwoord en de merkbeleving van het bedrijf veranderde van betrokken in ongeïnteresseerd. 

Klanten voelden zich niet belangrijk of serieus genomen. We hebben dit bedrijf geadviseerd om voorlopig even de moderne communicatiemiddelen te laten voor wat ze zijn. Eerst moesten de medewerkers bekendgemaakt worden met communiceren via Messenger namens het bedrijf. Inmiddels werkt dit bedrijf met een chatfunctie op de website waar medewerkers dezelfde persoonlijke aandacht in steken als in een telefoongesprek.

,,De merkbeleving veranderde van een betrokken bedrijf in een ongeïnteresseerd bedrijf waar klanten zich niet belangrijk of serieus genomen meer voelden”

Nog een praktijkcasus. Een bedrijf merkte dat er minder producten verkocht werden op de Duitse markt. Daarom wilde men Google Adwords inzetten om meer Duitse leads te werven. Nader onderzoek leerde mij echter dat er door onderbezetting op de verkoopafdeling heel veel telefoontjes verloren gingen. Allemaal potentiële klanten die na enkele minuten in de wacht ophingen. Het bedrijf kon wat mij betreft het geld voor de Adwords campagne beter investeren in een oplossing voor de telefoon problematiek. Die hebben we gevonden in een callcenter dat de eerste lijncommunicatie voor het bedrijf ging verzorgen. Het bandje ‘welkom bij’ werd vervangen door een vriendelijke damesstem die de telefoon beantwoordde met een warmte die bij dit familiebedrijf paste. Door een training kon deze dame al een flink aantal vragen zelf beantwoorden. Daardoor werd de telefoondruk op de verkoopafdeling lager.

Doelstelling anders bereikt

Wanneer alle verkoopmedewerkers in gesprek waren werd er een terugbel verzoek gemaakt in plaats van dat de klant aan de telefoon moest blijven wachten. De verkoopmedewerker kreeg de klantvraag compleet via de mail binnen en kon gericht terugbellen. Het conversieratio uit organisch verkregen telefoontjes is flink gestegen, ook in Duitsland. Het aantal gemiste gesprekken of klanten die na lang wachten ontevreden de telefoon ophangen is substantieel afgenomen. De doelstelling (meer omzet behalen) is bereikt, maar op een andere manier dan de ondernemer in eerste instantie bedacht had.

De businessclub van de voetbalclub

Ok, de laatste. Een betaald voetbalclub profileerde zichzelf als een laagdrempelig, gezellig alternatief voor een nabij gelegen topclub. De club koos een informele aanspreekvorm en uitstraling en creëerde daarmee een ‘wij’-gevoel onder bestaande sponsoren. De onderlinge sfeer in combinatie met de hartelijkheid van de gastvrouwen en het barpersoneel en de goede sportieve resultaten, zorgde ervoor dat er plots meer bedrijven wilden aanhaken dan de capaciteit van de businessclub toeliet. Het informele karakter werd noodgedwongen vervangen door regeltjes, procedures en formaliteit.

Vanwege de beperkte omvang van de organisatie is er bewust gekozen voor een pragmatische oplossing die paste bij de club. De businessclub werd uitgebreid met een aantal tijdelijke units waarvan er eentje werd ingericht tot café en een ander tot provisorisch restaurant waar de sponsoren voorafgaand aan de wedstrijd een hapje konden eten. Ook hier werd niet voor (technisch) beste oplossing gekozen, maar de meest passende oplossing gekozen. Niet enkel en alleen om financiële redenen, maar het compleet verbouwen van de business club met glimmend bestek en champagne glazen had ook niet bij identiteit van de betreffende club gepast.

,,Glimmend bestek en champagne glazen hadden ook niet bij de identiteit van de club gepast”

Groeien is noodzakelijk

Groeien is goed en noodzakelijk voor elke ondernemer. Ben je er echter wel bewust van dat de manier waarop je groei realiseert past bij het verhaal dat je wilt vertellen. Je ontwikkeling moet logisch zijn voor je klanten, maar ook voor je medewerkers en passen bij het verwachtingen die zij van je bedrijf hebben. Op een logische manier groeien en de oplossing voor groei op de juiste plaats zoeken kan best lastig zijn. Wij helpen je er graag bij. Vanuit onze branding- en marketingexpertise gaan we graag het gesprek met je aan om gezamenlijk groei voor je bedrijf te realiseren, maar we fungeren ook graag als klankbord met feedback op ontwikkelingen die je al in gezet hebt. Iedere branding is immers weer een nieuwe puzzel die moet passen bij je onderneming. 

Hans

 

PuntenCo branding | marketing

Einsteinweg 7

6662 PW ELST

info@puntenco.nl

024-2122047

 

© .enCo 2020