fbpx

Niets te melden

Over het belang van continuïteit in communicatie.

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: ik heb niets te melden. Geen onderwerp voorbereid om het over te hebben. Geen tips, geen advies. Niets. Alleen een contentkalender die mij vertelt dat ik vandaag een informatieve blog moet plaatsen.

Toch is dit geen nutteloos bericht. Ik schrijf immers wel wat. De letters in dit blog vormen woorden die jij als informatie tot je kan nemen. Ik heb in het begin van mijn carrière wel eens een aanvaring met een leidinggevende gehad over communicatie. Of eigenlijk het gebrek aan communicatie mijnerzijds. Dat hij er van baalde dat ik over bepaalde zaken niet terugkoppelde. ‘Maar ik weet nog niets’, was mijn antwoord. ‘Dat maakt niet uit’, zei hij. ‘Als je me dat zegt, heb ik veel meer informatie dan dat ik nu heb.’
Daar had hij gelijk in.

Blijven communiceren

Soms is zeggen dat je niets te zeggen hebt de meest waardevolle boodschap die je kunt verstrekken. Denk aan het eindeloze zenuwachtige wachten op de uitslag van een medisch onderzoek of een examen. Hoe fijn vind jij het om een berichtje te krijgen dat de uitslag nog even op zich laat wachten. Dan weet je dat in ieder geval.

Voor marketingcommunicatie geldt in principe hetzelfde. Het is belangrijk om je (potentiële) klanten van informatie te blijven voorzien, ook als je voor je gevoel niets te melden hebt. Dagelijks worden er tientallen zo niet honderden boodschappen op jouw klanten afgevuurd. Het is lastig om hun aandacht vast te houden als je ad hoc communiceert en slechts af en toe van je laat horen. Als je alleen zo nu en dan wat leuks meldt, verlies je de aandacht van je klant en kun je iedere keer opnieuw beginnen met het opbouwen van een betrokkenheid.

De kracht van herhaling

Vergelijk het met een mediacampagne. Je kunt wel een radiospot laten maken, maar als je vervolgens niet investeert in zendtijd en de commercial maar sporadisch laat horen heeft het weinig nut om op de radio te adverteren. Door de te lage frequentie wordt jouw boodschap overstemt door commercials die wel dagelijks meerdere malen te horen zijn. De kracht zin in de herhaling. Hetzelfde geldt voor een abri campagne in bushokjes. Als jouw poster in slechts twee of drie bushokjes te zien is, gaat het effect verlopen en win je er niets mee.

,,Je kunt wel een radiospot laten maken, maar als je vervolgens niet investeert in zendtijd en de commercieel maar sporadisch laat horen heeft het weinig nut om op de radio te adverteren.”

Het is dus belangrijk om te blijven communiceren. Ook als je voor je gevoel niets te melden hebt. Elke boodschap die je uitzendt heeft attentiewaarde. Hoe hoog die attentiewaarde is hangt af van de manier waarop je de boodschap verpakt.

Contentkalender

Eén van de tools die je daarbij kan helpen is de in mijn intro genoemde contentkalender. Op een contentkalender staat precies uitgewerkt hoeveel je wekelijks communiceert, in welke vorm je boodschap gegoten wordt en via welk medium de boodschap gedeeld wordt. 

Zo staat op mijn contentkalender voor PuntenCo dat we elke maandag een informatieve blog over branding en marketing posten. Op woensdagen geven we een voorbeeld van wat wij goede of juist slechte marketing vinden en op vrijdag delen we een statement dat onze positionering verduidelijkt. Binnenkort gaan we ook gemaakt werk delen zodat we niet alleen hoeven te zeggen dat we goed in ons vak zijn, maar het ook kunnen laten zien. Daarmee is onze contentkalender best divers.

Diversificatie

Door diversificatie aan te brengen en planmatig te werken kun je content creëren die tijdloos en altijd gecommuniceerd kan worden of juist heel tijdgebonden is. Bij het eerste heb je altijd een back-up boodschap voor als er even niets te melden is. Komt er wel iets leuks en actueels voorbij, dan kun je de planning eenvoudig veranderen. In het tweede geval kun je bijvoorbeeld aan content voor de feestdagen denken. Als je die op tijd produceert hoef je niet op het laatste moment nog iets leuks te verzinnen. Je hebt daarmee een handvat om structureel te communiceren.

Continuïteit in je externe communicatie zorgt er voor dat je bij jouw klanten in beeld blijft. Door die herkenbaarheid wordt het gemakkelijker om een relatie met hen op te bouwen en te behouden. Ik hoor graag van je als je hulp nodig hebt met het opstellen van een content- (of social media) kalender voor jouw organisatie. Mail me op hans@puntenco.nl of bel me op 024-2122047!

Hans

 

PuntenCo branding | marketing

Einsteinweg 7

6662 PW ELST

info@puntenco.nl

024-2122047

 

© .enCo 2020