fbpx

Gezocht: Dappere offline marketingklant

Over de voordelen van traditionele media

Wij adviseren ondernemers over het vertellen van hun verhaal. Daarbij ligt de focus voor het grootste gedeelte op online marketing. Logisch. Het is immers 2020. Toch valt er wel wat te zeggen voor investeren in offline marketing. Je kunt veel bereiken met offline. Aan de hand van mijn eigen arbeidsverleden leg ik uit waarom offline nog altijd relevant is. 

15 Augustus 2004. Dat was de datum dat ik mijn handtekening zette onder mijn eerste echte arbeidsovereenkomst bij een werkgever. Of nou, arbeidsovereenkomst… Het was een A4tje waarop werd afgesproken dat ik een salaris zou krijgen voor de uren die ik voor het bedrijf werkte.

Eén van mijn eerste taken als nieuwbakken marketeer was het mede-ontwikkelen van een website. Die had mijn werkgever nog niet. Het was 2004. Toen kon dat nog. Klanten werven deden we onder andere door advertenties in de regionale kranten en sponsoring van plaatselijke verenigingen. Ook werd er her en der een foldertjes uitgedeeld.

Groeispurt

Tussen dat bedrijf en online marketing is een vergelijking te trekken. Binnen drie jaar transformeerde mijn werkgever van verzekeringsagent naar een beleggingskantoor. Een bedrijf dat ettelijke tientallen miljoenen aan belegd vermogen in beheer had. De folders werden brochures. De lokale voetbalclub werd ingeruild voor het wereldkampioenschap voor toerwagens. Een stand op de plaatselijke braderie werd een stand op de Miljonairsfair. Er werd een klantenactivatie opgezet in het Veronica Magazine en op billboards langs de A2. Via led-boarding werd bij de Eredivisie voetbal geadverteerd. Allemaal offline marketing. Voor mij als beginnend marketeer, al zei mijn visitekaartje dat ik inmiddels PR, Marketing & Media Manager was, was het een heel toffe tijd waarin ik heel veel geleerd heb. Niet alleen over branding en marketing, maar ook over ondernemerschap en knopen door durven hakken.

,,Google is dominant en permanent in ons leven gekomen.”

Online marketing heeft een vergelijkbare opmars gemaakt. Google is dominant en permanent in ons leven gekomen. De zoekmachine beantwoord dagelijks de vragen en zoekopdrachten die we stellen over onze behoeften. Op social media lezen we naast wat er zich afspeelt in het leven van onze vrienden ook de nieuwste boodschappen van de merken die we leuk vinden. We komen vacatures tegen die ons aanspreken. We worden door remarketing advertenties geattendeerd op het feit dat we eerder in een webwinkel wat rondgesnuffeld hebben. Bedrijven die hun online marketing goed voor elkaar hebben, scoren veelal beter dan concurrenten zonder online aanwezigheid.

Niet alle ballen op online

Toch is ál het marketingbudget op online marketing inzetten niet verstandig. Wanneer je een product of een dienst aan (lokale) consumenten verkoopt of een merk opbouwt, is het juist verstandig om offline marketing in te zetten.

Offline marketing kent een paar grote voordelen ten opzichte van online marketing. Online marketing is van nature een pull-marketing strategie. Je trekt mensen aan die een (latente) interesse hebben in hetgeen je te zeggen of te verkopen hebt. Zoekt iemand niet op ‘zelf t-shirt ontwerpen’ of zoekwoorden van gelijke strekking, dan zal Shirtjesman.nl nooit met deze ‘googlelaar’ in aanraking komen. Hetzelfde geldt voor Bouwgroep Gelderland. Als iemand geen behoefte heeft aan meer informatie over kunststof dakkapellen, zal deze persoon niet zo snel op de website van dit bedrijf terecht komen.

 

,,Geef toe, als ik zeg ‘Kruidvat’, hoor jij toch ook ‘steeds verrassend, altijd voordelig’ in je hoofd?”

Offline marketing is een push-strategie. Je stuurt als bedrijf een boodschap uit. Daarmee hoop je een latente interesse, voorkeurspositie of herkenbaarheid te creëren bij je (potentiële) klant. Offline marketing heeft als voordeel dat contactmomenten veelal onontkoombaar zijn. Een abri poster in een bushokje of op een lantaarnpaal ís er. Je wordt er mee geconfronteerd, interesse of niet. Je neemt het in je op. Datzelfde geldt voor een advertentie in de krant, een radiospot of een promotieteam in het winkelcentrum. Het aantal contactmomenten tussen consument en merk is hoger dan bij online. Dat komt de herkenbaarheid van een merk ten goede. Zo kun je bijvoorbeeld een slogan via een radiocampagne hoorbaar brandmerken. Geef toe, als ik zeg ‘Kruidvat’, hoor jij toch ook ‘steeds verrassend, altijd voordelig’ in je hoofd? Voor het verwerven van merkherkenning zijn dit soort campagnes van harte aan te bevelen. Ook als je geen landelijk A-merk bent.

Waar voor je geld

Er zijn diverse regionale en plaatselijke campagnes kostenefficiënt te realiseren. Qua kosten is offline marketing al lang niet meer zo duur als in 2004. Door de opkomst van online, staan de tarieven in offline media onder druk en door goed te shoppen krijg je daadwerkelijk waar voor je geld. Lokale campagnes creëren daarbij vaak flinke maatschappelijke goodwill. Offline adverteren beperkt zich natuurlijk niet tot audiovisuele advertenties. Denk bijvoorbeeld aan de netwerkmogelijkheden en het interpersoonlijke contact dat sportsponsoring of beurzen biedt.

Nee, dit is geen oproep om direct je Google Ads op pauze te zetten, maar is wel bedoeld als vraag. Ben je offline voldoende aanwezig? Kun je meer uit je marketingbudget halen door ook in te zetten op offline marketing? En zo ja, hoe dan? Vragen waar ik je graag mee help. Ik zoek een dappere offline klant die met mij een stoere offline campagne durft te realiseren. Durf jij het aan?

Hans

 

PuntenCo branding | marketing

Einsteinweg 7

6662 PW ELST

info@puntenco.nl

024-2122047

 

© .enCo 2020