fbpx

Het zou maar saai zijn

Over de positieve aspecten van reclame

Laatst heb ik met interesse naar een aflevering van Tegenlicht, een documentaireserie van de VPRO, gekeken. Het ging over een steeds groter wordende groep activisten die zich afzette tegen de aanwezigheid van reclame-uitingen in het straatbeeld. Er kwamen verschillende mensen aan het woord. Van een Amerikaanse economisch jurist die betuigt dat reclame door de komst van Google overbodig geworden is, via een Belgische ex-topdesigner die voor een gerenommeerd marketingbureau werkte en er nu van overtuigd is dat ‘reclame in je hoofd poept’ tot een Franse burgemeester die verkozen is door zijn belofte alle abrizuilen uit het straatbeeld te verwijderen.

Ik heb er met gemengde gevoelens naar gekeken. Er valt theoretisch natuurlijk wel wat te zeggen voor de stelling dat je in het straatbeeld ongewild geconfronteerd wordt met een merkenoorlog tussen producenten van enigszins gelijkwaardige producten en dat je op internet de daadwerkelijke productinformatie prima terug kunt vinden, maar zonder reclame zou de wereld wezenlijk anders zijn.

En dat zeg ik niet alleen als reclamemaker, maar ook vooral als consument. Ik kan me herinneren dat ik me vroeger kostelijk vermaakt hebt bij de reclamecampagnes van Centraal Beheer (Even Apeldoorn bellen), Rijk, Foutje, bedankt, de Gooyer in zijn paarse trainingspak voor Reaal of Sjaak en Freek(-Willem) voor ‘dat zeg ik’ Gamma. Ook de offline spin-off van deze televisiecommercials waren geestig en herkenbaar. Ja, het was reclame, maar nee, het stoorde niet. Mij niet in ieder geval. Reclame is aanwezig, maar als je er geen acht op wilt slaan, dan hoeft dat niet. Reclame is kleurrijk, niet schreeuwerig. Reclame voegt iets toe aan het straatbeeld, het vervuilt niet. Het zou maar saai zijn zonder advertenties.

Publiek bij een voetbalwedstrijd

Reclame is als publiek bij een voetbalwedstrijd. Het zorgt voor context en het zet een bepaalde toon, een bepaalde sfeer. Laatst zat ik naar een Bundesliga wedstrijd zonder publiek te kijken. Het is anders. Ik realiseerde me hoe belangrijk de aanwezigheid van supporters in het stadion voor de beleving voor de televisie is. Hoe zeer de ‘oehs’ en ‘aaahs’ vanaf de tribunes de wedstrijd kleur geven. Zo werkt reclame ook.

Reclame in het straatbeeld is informatief, amuserend, soms prikkelend en soms, voor bepaalde groeperingen, aanstootgevend. Denk maar eens aan de commotie die ontstaan is om de billboardadvertenties voor erotische datingssites of websites als Secondlove.nl, die vreemdgaan aanmoedigen. In die gevallen zwengelde reclame een maatschappelijke discussie aan. Het duidt, het schept context. Het moedigt, in het geval van de afbeelding bij deze blog, aan om samen vol te blijven houden. 

Lang leve reclame.

Hans

 

PuntenCo branding | marketing

Einsteinweg 7

6662 PW ELST

info@puntenco.nl

024-2122047

 

© .enCo 2020