fbpx

Ik app, im, dm en tag je zo maar even op

Over de ontwikkeling van social media

Open deur: De opkomst van social media heeft een grote impact gehad op de manier waarop we met elkaar communiceren. Net zoals met alles heeft dat positieve en negatieve effecten, maar wat is anno 2020 de status van ‘social’ en hoe beslis je welke socials je inzet voor je bedrijf?

Laten we eerst in vogelvlucht de afgelopen vijfentwintig jaar eens doornemen. Het huidige social media landschap is eigenlijk gestoeld op drie elementen die zich sinds halverwege de jaren ’90 van de vorige eeuw continu doorontwikkeld hebben. Ten eerste is dat de technologische ontwikkeling in interactie van de platformen zelf, daarnaast de introductie van de smartphone en tot slot de algehele digitalisering van de wereld.

Het startte in de jaren ’90

‘S werelds allereerste sociale website was classroom.com, een site waar je oud-klasgenoten terug kon vinden. De allereerste IM-dienst was ICQ (I Seek You, oftewel ik zoek jou), maar niet veel later ontstond het veel bekendere MSN Messenger. Dit is allemaal nog in de jaren ‘90. Na de eeuwwisseling namen social websites een enorme vlucht. Niet alleen profielensites zoals CU2, Friendster, MySpace en Hyves, maar ook social sharing platformen. LimeWire, Kazaa, Napster en Digg, maar ook content platformen zoals YouTube, Wikipedia of Flicker en blogs zoals Tumblr kwamen in rap tempo op en hebben met elkaar gemeen dat de gebruiker de content ter beschikking stelt. 

Stroomversnelling

Vervolgens werden Facebook, LinkedIn en Twitter gelanceerd. Deze media hebben onze maatschappij definitief veranderd. Steeds meer mensen maakten een online profiel aan. Websites ontwikkelden zich door, er kwamen meer (commerciële) mogelijkheden per platform en er kwamen meer varianten van hetzelfde medium. Niet allemaal met even veel succes, overigens. Google heeft met hun versie van zowel Twitter (Google Buzz) als Facebook (Google Plus) de plank mis geslagen. Viber is nooit een serieus alternatief voor WhatsApp geworden. De app Periscope zou enkele jaren geleden de maatstaf voor livestreaming worden, maar bestaat nog enkel in de krochten van het internet.

Periscope is hard geraakt door een aantal gerechtelijke veroordelingen voor copyright en privacy schendingen. Soortgelijke claims hebben Facebook en Google ook aan hun broek gekregen, maar voor dergelijke miljardenbedrijven is de schade nog wel te managen. Voor start-ups is het killing. Onlangs was TikTok-kloon Zynn nog de meest gedownloade app in de iOs- en PlayStore, maar een week later werd de app uit de PlayStore gehaald vanwege copyright problematiek, wat vermoedelijk einde oefening betekent voor de Chinezen. 

Attentiewaarde

Het maakt nieuwe sociale kanalen lastig in te schatten voor zakelijk gebruik. De hype van vandaag is morgen letterlijk yesterday’s news. Het is heel lastig om in te schatten welke apps blijvertjes zijn. SnapChat was het ene moment hét nieuwe ding voor jongeren, maar is even zo snel weer grotendeels van de sociale radar verdwenen. Het is dus belangrijk om je als ondernemer goed te laten adviseren door een bureau met actuele kennis van zaken en goede blik op het veranderende social media landschap.

,,Het is belangrijk om je als ondernemer goed te laten adviseren door een bureau met actuele kennis van zaken.”

Het is verstandig om de aantrekkingskracht van een app goed te analyseren voordat je volop mee gaat in een hype. Je moet de attentiewaarde van een kanaal goed in kunnen schatten. Voegt een boodschap op een nieuw kanaal echt iets toe voor je klanten of is het een herhaling van zetten? Zijn je bestaande sociale kanalen dekkend genoeg voor je boodschap of voegen bijvoorbeeld TikTok-filmpjes echt iets toe aan je marketingmix? Kun je content produceren die je op andere kanalen niet kwijt kunt? Een nieuw kanaal vereist scherpte, anders gaat je boodschap verloren en dat is zonde want jouw doelgroep wordt dagelijks op legio social media overspoeld met boodschappen dus de jouwe moet er wel echt uit knallen. Als je puur een bedrijfsaccount aanmaakt op een nieuw kanaal om er te zijn, kun je het beter laten en je focussen op de kanalen die je al hebt.

Hans

 

PuntenCo branding | marketing

Einsteinweg 7

6662 PW ELST

info@puntenco.nl

024-2122047

 

© .enCo 2020