fbpx

Is de supermarkt nog open?

Over de correlatie tussen voice search en lokale seo

Al jaren buzzt het in marketingland. De next big thing, de volgende fase in de ontwikkeling van het internet is aanstaande: voice search. Dat het komt is een feit, dat het groeit ook, maar anno 2020 is het nog altijd niet zo explosief aanwezig als voorspeld werd.

Daar zijn twee voorname redenen voor. De eerste is technisch. Google Assistant en andere voice search programma’s vinden het nog best moeilijk om iedere ingesproken zoekopdracht te herkennen en goed te vertalen. Zolang de vertaling van spraak naar tekst en omgekeerd niet (heel dichtbij de) honderd procent is, zullen consumenten huiverig zijn om het te gebruiken. Wanneer je iets drie keer luid en dui-de-lijk in moet spreken voor dat het voice search programma je zoekopdracht juist begrepen heeft, dan gebruik je het de tweede keer toch iets minder enthousiast. Technisch, in de vertaling van spraak naar tekst en zoekopdrachten, moet nog veel gewonnen worden.

Het tweede is het zoekresultaat. Resultaten van gesproken zoekopdrachten zijn vrij beperkt en omdat er slechts één resultaat teruggekoppeld wordt door middel van spraak of geschreven tekst op je scherm is er weinig diversiteit of verdieping in de zoekresultaten. Vragen naar dieper liggende informatie is lastig met een gesproken zoekopdracht omdat de software je woorden op een andere manier kan interpreteren als ze woord voor woord afzonderlijk beoordeeld worden. Vooral bij lange zoekopdrachten komt de software in de problemen. Een getypte zoekopdracht is, zo blijkt uit Amerikaans onderzoek, vaak korter dan een gesproken zoekopdracht.

Lokale vragen

Zoals geschreven komt er via voice search slechts één antwoord op een zoekvraag. Hoe zorg je nu dat jouw bedrijf naar voren komt in de immense hoeveelheid zoekresultaten die een zoekmachine kan produceren? Om daar een antwoord op te geven is het belangrijk dat we een aantal gegevens vaststellen.

De belangrijkste is de analyse van het gebruik van voice search. Mensen gebruiken voice search veelal als ze niet in staat zijn tot typen. Denk bijvoorbeeld aan tijdens het autorijden of tijdens het koken. Een ander belangrijk gegeven is dat mensen vaak een acute vraag hebben zoals: ‘Waar kan ik een snackbar vinden?’, ‘Waar kan ik mijn auto opladen?’ of ‘Is de supermarkt nog open?

Optimaliseren van je content

Wat opvalt aan deze vragen is dat het allemaal lokale vragen zijn. Richt je je met je bedrijf op lokale consumenten dan is het erg belangrijk dat je de content op je website optimaliseert voor voice search. Geoptimaliseerde content voor voice search vergroot de kans dat jouw content door de zoekmachine gevonden wordt en als enige antwoord gepresenteerd wordt. De belangrijkste tips die ik je daarbij mee wil geven zijn:

,,Richt je je met je bedrijf op lokale consumenten dan is het erg belangrijk dat de content op je website optimaliseert voor voice search”

  • Neem vragen op in je content. Bedenk dat mensen in spreektaal eerder geneigd zijn om te zoeken op ‘Waar is de supermarkt in Overasselt?’ dan op ‘Supermarkt Overasselt’
  • Schrijf deze vragen op in spreektaal. Hoe dichter jouw vraagstelling overeenkomt met de transcriptie van de zoekmachine, hoe groter de kans dat jouw antwoord één op één wordt overgenomen en gepresenteerd wordt als antwoord. Schrijf dus niet ‘Wat zijn de openingstijden van de supermarkt’, maar ‘Is de supermarkt nog open?’
  • Beantwoord je vragen uitgebreid zodat de zoekmachine duidelijke informatie uit je content kan filteren en kan presenteren aan jouw klant. 

Hans

 

PuntenCo branding | marketing

Einsteinweg 7

6662 PW ELST

info@puntenco.nl

024-2122047

 

© .enCo 2020